7 aprik 2022 Da Lat tweede dag

8 april 2022 - Da Lat, Vietnam

Gisteren zijn we met een uur vertraging vertrokken uit Saigon. Na 25 minuutjes waren we al in Da Lat. Een heel andere temperatuur hoor. M'n vest mocht weer uit de tas en lekker aan. We namen een taxibusje van het vliegveld naar het hotel. Dat was ook nog een half uurtje. Het hotel ziet er schoon en netjes uit. De geur was wat muf. De luchtvochtigheid is hier heel hoog. Dus het droogt hier maar amper. Wat opviel was dat de receptioniste geen Engels spreekt. Later op de avond en vandaag viel op dat er überhaupt heel weinig mensen Engels spreken. En daarbij hebben we in totaal heeeeeeeel veel Vietnamezen en 3 Westerlingen gezien. Het toerisme ligt hier compleet op zijn gat. Gisterenavond hebben we toch nog ruim 9 km gelopen. Op zoek naar een restaurant en een supermarkt hebben we Da Lat city center ontdekt. Meerdere restaurants waren gesloten of gereserveerd. Uiteindelijk vonden we een plekkie in een Koreaans restaurant. Heel basic/beetje vies. Ik had rijst met groente. Wim kippenbout in de soep. Onze buikjes waren gevuld, maar ons hart hebben ze niet gestolen. Op de terugweg vonden we een leuk koffietentje waar we lekkere koffie met een grote beker kokosijs namen. Leuk plekje vol met jonge mensen. Terug in het hotel hebben we de voetjes rust gegeven voor de TV. Na de stoffige wandeling de douche uitgeprobeerd. De douche is fantastisch. Allerlei standen en een heerlijke stevige warme straal. Vakantiegevoel 😉.

Vandaag zijn we op zoek gegaan naar het echte centrum en naar een tourist office. Dat viel niet mee. Het centrum is niet duidelijk een centrum. In een hotel vonden we gelukkig een receptionist die Engels sprak. Ze kon ons een gids adviseren voor leuke tripjes in de omgeving. Het zou maar 24 minuten lopen zijn. Voor ons geen probleem natuurlijk. We kwamen terecht in woonwijken tegen de heuvels gebouwd. Flink klimmen en alleen maar huizen en scooters en vuilnis enz. We vonden weliswaar de plek waar het zou moeten zijn, maar die leek onbewoond. Redelijk teleurstellend was dat. Desalniettemin hebben we het authentieke Da Lat ontdekt. Oké, terug naar 'het centrum' dan maar. Op een moment zagen we een terras boven ons hoofd waar bier gedronken kon worden. Het was 14 uur. We hadden dorst en best zin om even te zitten. We kregen een joekel van een ijsklont in het bier. Heerlijk koud. Het bleek een restaurant te zijn en we kregen de kaart. We dachten : let's eat now! We bestelden Thaise hot pot. Een flinke pan bouillon met een groot bord met koolbladeren en allerlei andere groene stengels en bladeren. Ook kregen we een bord met enkele gamba's, lapjes vlees, visjes, schelpen, inktvis, en nog wat. Dat alles mochten we zelf in de soep koken en dan opeten. Door de stengels spetterde het nogal, waardoor het geen gemakkelijke maaltijd bleek te zijn. Het was best lekker. Op de route terug naar het hotel kwamen we nog langs een heel sjiek hotel dat dateert uit de tijd dat de Fransen hier koloniseerden. Nog eventjes wat boodschappen bij de go! Dat werd uiteindelijk ruim een uur, omdat we heel lang op de broden moesten wachten.... Pffff. Maar uiteindelijk hebben we toch 2 heerlijke broden en daar zijn we dan weer wel heel blij mee. Nu uitzakken op de hotelkamer. M'n voeten doen pijn. Even kijken hoeveel we gelopen hebben : niet alles is bijgehouden, maar meer dan 10 km.